:: Ain ::

:: Ain ::
!! Cik Ain Tumiran !!

Selasa, Jun 28, 2011

:: HANOI :: 16 June 2011-19 June 2011



Percutian kali ni adalah ke Hanoi… (kap kung kap),, eh,, ni bahse Thailand la.. hehehee… 

Kebizian melanda sampai tarikh g Hanoi da dekat pon aku bleh x perasan.. last minute packing baju.. balik kje hari rabu tu,, trus gerak ke putrajaya bersama sepupu aku hajar dan cik ton.. kitorg tido uma abg ijib.. tp cm x tido kot sbb kul 2 da kne bangun.. 

Rabu 16 June 2011 pada pukul 4.30a.m gerak terus ke airport LCCT.. sampai2 je terus check in beg semue.. kul 6.30 trus naik flight.. perjalanan mengambil mase 3jam setengah… macam nak patah tulang rusuk dok dalam flight.. ye la.. tambang murah kot.. hahaha.. tp mase nak pg tu aku x rase penat sakit badan sangat,, sebab aku tido.. letih sangat sebab 2 malam x tido wat tender..(tak penat tapi letih) so dalam flight pon bleh la bantai tido.. makanan nasi beriani order dlam flight pon aku x makan.. mengantok punye pasal.. sampai2 je Hanoi kitorg disambut oleh Mr.Dai.. die la tourist guard kitorg.. kalau nak dibandingkan touristguard yang lain,,Mr.Dai ni la yang paling baik,, yang x banyak kerenah.. sesampai je die terus bawak kite bershopping kat tengah Bandar Hanoi.. kat Hanoi ni xde la banyak sangat kedai jual kain seperti ho chi min(orang yang cakap la)… sbb aku pon x pernah pg ho chi min tu… kat Hanoi ni banyak jual kain sutera.. bile nmpak je butik sutera.. cik yah & kak yun la org yg 1st sekali memborong kain sutera.. mase tu aku dan yang lain blom ade mud lagi nk bershopping.. kitorg just survey2 jer…:)

Ni la satu2nye kedai kain sutera yg kitorg borong.. 
ni gambar hari ke 3 kami disana yer..:D

Lepas penat membeli kat town, Mr.Dai terus bawa kami semue ke “Nisa Restaurant”, Sebesar-besar hanoi tu.. itu la satu-satunye kedai melayu yang HALAL… memang sebiji makanan org Malaysia.. sesiape klo nak ke hanoi,, memang disyorkan la makan di situ je.. jangan sesekali mencuba tempat lain.. sbb tak kan jumpe kedai yg halal selain “Nisa Restaurant”… tengah2 makan tu owner restaurant tu pn datang tuk mengucapkan selamat datang.. Uncle Ben Taat namanye.. die sebaya dengan mak aku.. cerite punye cerite,, soal punye soal,, kaji punya kaji rupenye die ni asal kat sebelah kampong kitorang jer.. die dari panchor.. disebabkan hidup die selepas belajar terus merantau,merantau dan terus merantau.. last-last kat Hanoi la die meneruskan kehidupan die.. da 35tahun die x blik Malaysia.  Kawin pun dengan orang Hanoi,, anak-anak die comel.. cukup pandai bercakap bahasa English, Perancis.. macam-macam bahase lg la anak die pndai.. tp sayang bahase ayahnye sendiri die tak praktis.. myb sbb x pernah blik Malaysia kot.. xtau la.. itu kehidupan diorg.. 

Yg tengah tu la Uncle Ben Taat Alias..

Selepas melantak di “Nisa Restaurant”. Kami meneruskan perjalanan untuk bershopping ke “Dong Xuan Market” kat situ la banyak jual kain cotton & kain jersi… dan kat situ la kitorang semue bershopping sakan… murah memang la sangat murah.. tapi sayang.. diorg semue langsong xpandai nak communicate dalam bahase English pn xtau.. sesetengah tu bleh la jugak.. tp yg diorg tau one, two, three.. x pon bahase calculator… adeh.. nak xnk mmg macam anjing ngn kucing la kitorg bercakap.. tapi ade 1 kedai kat situ, pilihan cotton kat kedai die memang macam2 dan cantik2 tapi sayang,, toke kedai tu sangat rude.. die xnk layan aku.. tengah pilih2 baju kat kedai die,, die tolak2 tangan aku x bagi beli… sebab die x paham.. brengsettt betul..!! sakit hatii..!! tapi dapat jugak la sehelai aku beli kat kedai die.. hehehe..

Ni la tempatnye klo nk bershopping kain cotton…

Lepas je penat bershopping,, Mr.Dai bawak kitorang gi tengok papet show GENDENG..!! kat sini la peristiwa yang aku terbayang2, terngigau2 sampai sekarang… mase tu semue da letih sangat2,, kene tengok pulak show anak patong joget2.. mak aku n cek ton duduk je kat kerusi separuh bontot tu terus tido walaupun duduk x selesa, sampai la show habis.. aku pun ikot la jejak langkah mak aku,, tido mase show tu… memang letih sangat,, xbleh nk celik mate da time tu…

Ni la papet show yg membuatkan aku terlena.. 
anak patong dijoget2kan… walah2.!! hahaha..

 Lepas je show habis,, bangun2 terus je kluar dari panggung tu, konon xde ape yg terjadi la.. bile semue da masok kereta dan kereta da berjalan lebih kurang 1km, baru aku rse x sedap hati.. macam ade yang x kene.. aku cari hp aku dalam handbeg x jump, habis aku tonggengkan handbeg aku… mmg Iphone aku xde.. mase tu da x payah cakap la… Mr.Dai terus patah balik ke papet show tadi.. aku ngn Mr.Dai pg la cari kat tempat duduk.. lebih 10x pusing2 kat tempat tu.. memang xde.. dalam hati pun da pk da xde rezki aku.. tp Mr.Dai ni ushekan jugak.. semue pekerja kat situ die tanye.. last2 sekali die ajak aku pegi jumpe Manager papet show tu.. ntah ape yg diorg dok membebel(bahase Hanoi) aku pn xtau.. tetibe je manager tu bukak laci die kuakan iphone aku.. mase tu.. rase nak menjerit pun ade.. rase nak cium Mr.Dai tu pun ade.. hahahahaa… klo xde Mr.Dai memang selamat la iphone aku tu… jadi warganegara Hanoi la nmpaknye.. TQVM MR.DAI.. Alhamdulillah,, masih ade rezeki aku tuk pakai iphone tu.. senyum lebo aku bile da dapat hp aku blik.. hihihihi..:D tu la satu pengajaran tuk aku.. sampai sekarang setiap 5minit aku check hp aku ade ke tak.. hahahahaa… haiii.. ain.. ain..:))))

khamis 17 June 2011,, kami di bawa ke “Halong Bay”.. perjalanan ke sane mengambil masa selama 4 jam.. cmne x smp 4jam.. org kat sane bawak kereta xlebih 60km/j ok..!! walaupun kat highway.. lambat giler diorg bawak.. lepas tu xde system lngsung.. main jalan je.. kat simpang empat yang kereta tengah sesak2 pun diorg bleh dok reverse kereta sesuke hati… diorg buat macam jalan diorg pulak.. adeh..!! sampai je sane kitorang dibawak naik kapal melihat permandangan pulau-pulau yang sangat cantik… 

Ni la diantara pulau-pulaunya.. sangat cantik..
(dibelakang saya tu yer) kikiki..:)

Sepatutnye perjalanan dok dalam kapal tu mengambil masa 4 jam.. tapi tau je la klo da bawak org tua ni.. dok kejap salah,, dok lame pun salah.. jadi selepas makan tengahari dalam kapal tu,, kitorg mintak patah balik.. 

Ni la lunch kitorang.. tak sodap… lapo punye pasal.. hantam sajalaah..!!

Dapat la lebih kurang 2 jam dalam tu… lepas tu terus ke kilang kopi dan seterusnya ke tempat souvenir… 

Jumaat 18 June 2011 pukul 7a.m terus gerak ke Hanoi balik.. sebab tak sabar nak bershopping di “Dong Xuan Market”… kire sehari suntuk tu la kitorg menghabiskan duit.. tp yang peliknye bak kata hajar (barang da dapat banyak, tapi duit x habis2 lagi).. hahahhaa… kire2 ade 2 juta lagi.. (giler berlagak).. kekeke..:)))
Selepas itu kami dibawak ke taman peringatan president Hanoi.. ceritenye aku x berape tau sebab mase tu aku x dengar ape yang Mr.Dai dok membebel.. sebok mengambil gambo jer.. hahaha… lagi pun cuace terlalu panas.. xde la aku nak dengar cerita die..

Taman peringatan yang dimaksudkan.. pijak je line putih belakang aku tu,, 
compom akan dengar bunyi wisel…
kaki aku gatal je nak pijak.. nak dengki tu tadi.. kikiki..:D

Ahad 19 June 2011 pada pukul 7a.m terus gerak ke Airport Hanoi(nak balik Malaysia da)… perjalanan ke Airport mengambil masa lebih kurang 1 jam… sampai je Airport terus check in barang dan menunggu penerbangan…

tengah beratur nak check in bagasi... owhh..!! itu emak saya..:)

dalam kepale hotak ligat mengatakan,, (Malaysia is The best)… setakat tuk berjalan menghabiskan duit,, untuk melihat cara kehidupan orang luar boleh la berjalan.. sekadar untuk pengetahuan semuenye tu…:)
Alhamdulillah dengan izin Allah percutian kami selamat pergi, selamat pulang dan selamat segala-galanya… GUD BYE HANOOII..!!! 

 & gud bye Mr.Dai & Mr.driver(xtau name) we always miss youu... 
ngeeeeeehhh..!!
 
percutian selanjutnya ke Sarawak… semoga percutian itu juga tiada rintangannya.. InsyaAllah..:)

Tiada ulasan: